کد خبر: 251381
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
علیرضا کافی

علیرضا کافی در سرمقاله روز " چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ " روزنامه دنیای خودرو، به موضوع «فیس لیفت‌های قیمت‌ شکن » پرداخت

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

بازار خودروی ایران خاص است و قوانین حاکم برآن خاص‌تر. شاید در هیچ جای دنیا به غیر از ایران نتوان یک خودرو بیش‌از 10سال کارکرد را با قیمتی چند برابری نمونه صفرکیلومتر آن در بازارهای جهانی خرید و فروش کرد. اما در این بازار خاص به دلیل ممنوعیت‌های گاه و بیگاهی که بر بازار خودرو اعمال می‌شود،

خودرو وارداتی حکم طلا دارد و نه تنها با کارکرد و پایین آمدن مدلش ارزان نمی‌شود بلکه هر سال با خود ارزش افزوده برای مالکش به ارمغان می‌آورد. حال اما پای تازه‌واردهای خارجی به این بازار خاص باز شده است البته نه درتمام مدل‌ها، حجم موتورها و برندها، بلکه تعدادی محدود خودرو با قیمتی مشخص که هنوز هم تاثیر خاصی بر بازار و قیمت خودروهای وارداتی موجود در کشور نگذاشته‌اند. با اینحال اگر به ادامه دار بودن روند واردات خودرو به کشور امیدوار باشیم، ورود خودروهای خارجی به تناوب مدل‌ها براساس سال ساخت و فیس‌لیفت‌های انجام‌شده روی آنها می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهشی شدن قیمت مدل‌های قدیمی‌تر و البته با طراحی قدیمی‌تر داشته باشد، البته تا جایی‌که در همین مدت محدود از اجرایی شدن واردات خودرو به کشور، یک برند خودرویی که تا همین چندی قبل با فیس قدیمی به بازار عرضه می‌شد، از دیروز مدل به‌روزتر با طراحی جدید آن به سامانه راه یافت و تفاوت قیمت بین دو مدل را تجربه کرد.

حتی شرکت واردکننده، مدل قدیمی‌تر را با ارزان‌تر و با اقساط بلندمدت عرضه می‌کند تا با خالی شدن دستش از این مدل، محلی برای عرضه مدل جدیدتر داشته باشد. حتی در خودروهای پرطرفداری مانند تویوتا هم وقتی یکی از واردکنندگان خودرو با سال ساخت پایین‌تر خودرویی را به سامانه عرضه می‌کند، مجبور است نرخ عرضه را پایین‌تر از قیمت مدل‌هایی در نظر بگیرد که با مدل روز روانه سامانه فروش خودروهای وارداتی می‌شوند.

همین موضوع کافی است تا تابو قیمتی خودروهای خارجی در بازار بشکند و از این پس شاهد کاهش قیمت مدل‌های پایین‌تر با فیس(ظاهر) و طراحی قدیمی‌تر باشیم.

این اتفاق در بلندمدت می‌تواند به نفع مصرف‌کننده نهایی باشد و خریداران خودروهای اقتصادی حتی در گروه‌بندی وارداتی‌ها بتوانند، نیاز خود را با خرید یک مدل پایین‌تر و با قیمتی مناسب‌تر تامین کنند.

تمام این اتفاقات زمانی ادامه‌دار خواهد بود که دوباره شاهد توقف واردات خودروهای خارجی به بازار کشور نباشیم و خودرو به تعداد قابل‌توجه در مدل‌های مختلف و سال ساخت روز به کشور وارد و در بازار عرضه شود.

در چنین شرایطی حتی اگر بخش سرمایه‌دار جامعه تقاضای زیادی برای خرید خودروهای تازه‌وارد و صفرکیلومتر با طراحی جدید ایجاد کنند، قشر متوسط هم می‌توانند امیدوار باشند که امکان خرید مدل‌های کارکرده با قیمتی معقول برایشان فراهم است و دیگر خبری از خرید و فروش خودروهای چندسال کارکرده به چندبرابر بهای خودروهای صفر در بازارهای جهانی نخواهیم شنید.

شرایطی که در صورت تحقق، بازار را مدیون مدل‌های روز و فیس‌لیفتی خواهد کرد که در واقع قیمت‌شکنی کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =